«Φόνισσες»

75380547_962995650726396_8853108837616451584_n

Της Νίνας Κουλετάκη

Σκοτώνουν για λόγους ερωτικούς, οικονομικούς, πολιτικούς, θρησκευτικούς, ρατσιστικούς. Ενίοτε σκοτώνουν επειδή δεν έχουν άλλη επιλογή. Σκοτώνουν ακόμη και χωρίς λόγο.

Δολοφονούν γονείς, συγγενείς, συζύγους, εραστές, αντιπάλους, εχθρούς, φίλους, αφεντικά, ανθρώπους που φροντίζουν. Δολοφονούν παιδιά. Τα δικά τους και άλλων.

Γίνονται φόνισσες σε όλες τις ηλικίες, από μικρά κορίτσια μέχρι ηλικιωμένες γυναίκες.

Χρησιμοποιούν δηλητήρια, μαχαίρια, τσεκούρια, σφυριά, διάφορα αντικείμενα, φάρμακα, σχοινιά, πυροβόλα όπλα, τα γυμνά τους χέρια.

Βρίσκονται σε μανία, σε υστερία, σε κατάθλιψη, σε απόλυτη ηρεμία.

Είναι θεότρελες και έχουν σώας τας φρένας.

Κατάγονται από όλες τις χώρες, ανήκουν σε όλα τα κοινωνικά στρώματα.

Δυο χιλιετίες, που οι φόνισσες τις διάβηκαν αφήνοντας ματωμένα χνάρια.

Οι Φόνισσες ήταν μια ιδέα που στριφογύριζε τουλάχιστον για μια δεκαετία στο μυαλό μου κι απλώς ήξερα πως, κάποτε, θα την υλοποιούσα. Πέρασαν χρόνια, έγραψα άλλα βιβλία, αλλά παράλληλα έκανα την έρευνα για τις Φόνισσες. Μια έρευνα επίπονη και σε βάθος, με μελέτη πηγών κάθε είδους (σύγχρονα των υποθέσεων δημοσιεύματα, δικογραφίες, βιβλία, κινηματογραφικές ταινίες, ντοκιμαντέρ, μαρτυρίες, μουσικά κομμάτια κ.λπ.)

Η επιλογή προσπάθησα να καλύπτει όσο το δυνατόν περισσότερες χώρες και από τις πέντε ηπείρους, διαφορετικά είδη εγκλήματος, διαφορετικά όπλα, διαφορετική τιμωρία ενόχου. Προβληματίστηκα αρκετά για τη σειρά που θα ακολουθούσα στο βιβλίο και, τελικά, επέλεξα οι σαράντα υποθέσεις να μπουν με χρονολογική σειρά, ώστε να μπορεί ο αναγνώστης να παρακολουθεί τόσο την εξέλιξη του είδους του εγκλήματος όσο και τις διαφοροποιήσεις στο ποινικό δίκαιο, αναφορικά με την τιμωρία των ενόχων.

Πέρα από την περιγραφή κάθε υπόθεσης –για την αξιοπιστία της οποίας κατέβαλα κάθε δυνατή προσπάθεια, με διασταύρωση πηγών και προσωπική έρευνα–, προσπάθησα να την τοποθετήσω στο κοινωνικό, πολιτικό και γεωγραφικό περιβάλλον, καθώς πιστεύω ότι κάθε έγκλημα βρίσκεται σε άμεση συνάρτηση με αυτά. Η ψυχογεωγραφία, η επίδραση δηλαδή του περιβάλλοντος στα συναισθήματα και την συμπεριφορά των ατόμων, όπως ορίστηκε το 1955 από τον Guy Debord, είναι πολύ σημαντική στην μελέτη ενός εγκλήματος. Τα περισσότερα εγκλήματα έγιναν στον συγκεκριμένο χώρο και χρόνο γιατί οι συνθήκες (πολιτικές, κοινωνικές, περιβαλλοντικές) ήταν ευνοϊκές.

Στο τέλος κάθε υπόθεσης αναφέρεται η επίδρασή της στην τέχνη και στην λαϊκή κουλτούρα, εφόσον αυτό έχει συμβεί. Παραθέτω τα βιβλία, τις κινηματογραφικές ταινίες, τα ντοκιμαντέρ, τις τηλεοπτικές εκπομπές, τα τραγούδια, τα εικαστικά έργα κλπ, που έχουν βασιστεί στη συγκεκριμένη υπόθεση ή αυτή έχει αποτελέσει πηγή έμπνευσής τους.
Οι απόψεις μου, όπου εκφράζονται στο βιβλίο, δεν διεκδικούν βαρύτητα επιστημονική ούτε γενική αποδοχή, αλλά είναι μόνο και ακριβώς αυτό: οι απόψεις μου.

Ευχαριστώ τον Γιάννη Χουτόπουλο που τόλμησε να βγάλει αυτό το βιβλίο, εύχομαι η τύχη να είναι με το μέρος του.

Ευχαριστώ τον Γιάννη Πανούση, για την τιμή που μου έκανε να συμμετέχει στο βιβλίο. Του έδωσε το επιστημονικό κύρος που του έλειπε.

Ευχαριστώ τον Γιώργο Παπαθεοδώρου, για τα μοναδικά του σκίτσα: οι Φόνισσες απόκτησαν πρόσωπα χάρη σ’ αυτόν.

Ευχαριστώ την Αλίνα Δαράβαλη, για το εξώφυλλο. Η ευρηματικότητά της με αφήνει άναυδη πάντα.

***

Οι «Φόνισσες» παρουσιάζονται στην Αθήνα στις 17 Δεκεμβρίου και ώρα 6 μ.μ., στο Polis Art Café. Θα σας περιμένουν έτοιμες για όλα…

78993503_997703340594169_5769104744635170816_n

crime_and_punishment

2 σκέψεις σχετικά με το “«Φόνισσες»”

  1. Καλοτάξιδο! Κάθε επιτυχία στα επομενα βήματα σου! Με το καλό και η ιδιαίτερη και πρωτότυπη παρουσίαση! 😉

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Φωτογραφία Google

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Σύνδεση με %s